Bikepackingowy przewodnik – rodzaje toreb

Aktualnie na rynku dostępnych jest kilkaset modeli toreb bikepackingowych różnego typu, konstrukcji, z różnymi sposobem montażu. Trzon stanową trzy rodzaje toreb: seat bag, frame bag oraz handlebar bag ale dodatkowo znajdziemy wiele innych mocowanych do dziwnych miejsc w rowerze. Od ilości rozwiązań można się pogubić. Dlatego zebrałem w jednym miejscu te najczęściej spotykane wraz z opisem co, gdzie, jak i dlaczego. Bikepackingowy przewodnik – rodzaje toreb

Torba podsiodłowa

Seatpack / Seat bag / Saddle bag

Najbardziej rozpoznawalna torba bikepackingowa. Często jest wybierana przez kupujących jako pierwsza. Dzięki dużym rozmiarom (nawet do 17 litrów) pozwala na rezygnację ze standardowych tylnych sakw. Przy wyborze torby warto kierować się pojemnością, wodoodpornością oraz tym czy dany model/wielkość zmieści się nam pod siodełkiem (w mniejszych ramach i z nisko umieszczonym siodełkiem może to być problem). Często worki wyposażone są w linki do przytroczenia dodatkowego lekkiego bagażu. Wszystkie torby zamykane są przez rolowanie/zwijanie. Efekt bujania podczas jazdy na stojąco nie powinien występować w dobrych konstrukcjach. Torba bardzo dobrze sprawdza się w roli błotnika 😉

Sposób montażu

 

fot. Apidura

Torba mocowana za pomocą pasków i rzepów do siodełka i sztycy podsiodłowej. Najczęściej spotykane rozwiązanie. Proste, lekkie i skuteczne, chociaż niektórzy użytkownicy skarżą się na bujanie takich toreb.

 

 

fot. Specialized

Torba dodatkowo usztywniona stelażem i obejmą przykręcaną do sztycy. Konstrukcja odrobinę cięższa, ale bez efektu bujania.

 

Konstrukcja

 

fot. Topeak

Torba jednoczęściowa. Wszystkie paski, zapięcia i usztywnienia są zintegrowane z torbą.

 

 

fot. Wildcat Gear

Konstrukcja dwuelementowa składająca się z uprzęży mocowanej do siodełka oraz worka (dry bag) wkładanego do uprzęży. Takie rozwiązania są najczęściej w pełni wodoodporne. Plusem jest to, że worek możemy bardzo szybko wyjąć z sakwy. Część producentów sprzedaje te dwa elementy osobno, co pozwala dobrać wielkość do swoich potrzeb.

 

Wentyl

 

fot. Roswheel

Torba 100% wododporna bez wentyla. Minusem jest kłopotliwe zwijanie torby. Znajdujące się w środku powietrze nie pozwala w pełni skompresować bagażu.

 

 

fot. Ortlieb

Torba 100% wododporna z wentylem. Podczas zawijania nadmiar powietrza ze środka torby wydostaje się przez wentyl na zewnątrz.

 


Torba do ramy

Frame bag

Drugi filar zestawu bikepackingowego. Torba wykorzystuje wolną przestrzeń w przednim trójkącie ramy. Posiada zamki błyskawiczne, co najczęściej powoduje, że nie jest całkowicie wodoodporna. Trzeba dokładnie sprawdzić wymiary torby z wymiarami naszej ramy. Pojemność do 14 litrów.

Rozmiar

 

fot. Blackburn Design

Torba częściowa. Nie wypełnia całkowicie przestrzeni ramy, dzięki czemu jest szansa, że zmieszczą się jeszcze bidony. Niektóre modele mają odpinany spód, który pozwala na powiększenie pojemności torby.

 

 

fot. Revelate Designs

Full frame. Wypełnia całą przestrzeń, daje więcej miejsca na bagaż, ale zabiera miejsce na bidony. Dużym plusem jest to, że najcięższe elementy ekwipunku możemy umieścić w niej nisko i blisko suportu, co dobrze wpływa na jakość prowadzenia roweru.

 

Specjalne

 

fot. BikePack

Custom. Dużo mniejszych producentów oferuje szycie torby pod konkretny wymiar. Jedyna opcja, jeśli mamy niestandardowy kształt ramy.

 

 

fot. Rockgeist

Full Suspension. Torba dla rowerów z pełnym zawieszeniem. Najczęściej szyta pod wymiar.

 


Torba na kierownicę

Handlebar bag

Ostatni trzeci element bikepackingowego tria. Zdecydowana większość to torby zamykane przez rolowanie. W połączeniu z odpowiednimi materiałami dają pełną wodoodporność. Jeśli szukamy torby do roweru z barankiem, to trzeba zwrócić uwagę na minimalną szerokość worka (dobrze jeśli zostawimy 2-3 cm przestrzeni do jazdy w dolnym chwycie). Wersje do rowerów MTB potrafią być bardzo długie i pojemne (do 20 litrów). Sprawdzić też trzeba średnicę worka, czyli to czy zmieści się nam pomiędzy kierownicą a kołem (wartość zmienna w rowerach MTB ;)). Niestety torba montowana na kierownicy może sprawiać problemy, jeśli chodzi o linki i pancerze. Warto zabezpieczyć pancerze przed obtarciami np. o wypukłe i ostre logo na główce ramy. Solidnie zamocowana torba nie powinna się bujać. Często worki wyposażone są w linki do przytroczenia dodatkowego lekkiego bagażu.

Montaż

 

fot. Altura

Torba mocowana za pomocą pasków i rzepów. Najczęstsze rozwiązanie. Standardowo torba przyczepiana jest do kierownicy, ale także do mostka, ramy lub widelca. Uwagę trzeba zwrócić na to, w których miejscach umieszczone są paski i czy nie będą kolidować z elementami na kierownicy. Dobrym rozwiązaniem są regulowane paski.

 

 

fot. Salsa

Torba montowana do kierownicy poprzez sztywny stelaż. Daję więcej miejsca na kierownicy i dla pancerzy linek.

 

Szerokość

 

fot. Rose

Wąskie. Do rowerów z barankiem.

 

 

fot. Vaude

Szerokie. Do rowerów z prostą kierownicą.

 

Konstrukcja

 

fot. Giant

Konstrukcja dwuelementowa składająca się z uprzęży mocowanej do kierownicy oraz worka (dry bag) wkładanego do uprzęży. Plusem jest to, że worek możemy bardzo szybko wyjąć z sakwy. Część producentów sprzedaje te dwa elementy osobno, dzięki czemu możemy dobrać wielkość  worka do swoich potrzeb.

 

 

fot. Sport Arsenal

Torba jednoczęściowa. Wszystkie paski i zapięcia są zintegrowane z workiem.

 

Elementy

 

fot. Basama

Uprząż do kierownicy / Handlebar harness

 

 

fot. BikePack

Worek do uprzęży kierownicy / Handlebar dry bag

 


Torba montowana do widelca

Fork bag / Cargo

Pozwala przenieść cześć naszego ładunku na przód roweru i tym samym odciążyć tylne koło i poprawić jakość jazdy. Najczęściej możemy spotkać worki o pojemności do 5 litrów na stronę.

 

fot. Kross

Uchwyt montowany do widelca / Fork cage.

Występuje z dwoma lub trzema otworami na śruby. Wykonany z plastiku lub metalu. Najlepiej się sprawdza, jeśli nasz widelec posiada odpowiednie otwory montażowe. Jeśli nie, to uchwyt możemy przymocować opaskami zaciskowymi.

 

 

fot. Salsa

Worek do uchwytu / Fork dry bag. 

Może to być worek ze specjalnymi szlufkami ułatwiającymi przymocowanie lub zwykły dry bag. Najczęściej są to worki wodoodporne.

 


Dodatkowe torebki

 

fot. Acepac

Torebka na górną rurę ramy / Top tube bag / Fuel tank.

Popularna mała torebka zamykana na suwak. Montowana na paski i rzepy do ramy i mostka. W wersji bikepackingowej możemy liczyć na wodoodporne materiały i zabezpieczony suwak. Nic nie stoi na przeszkodzie aby zamocować ją także pomiędzy ramą a sztycą.

 

 

fot. Birzman

Torebka przy mostku / Stem bag.

Mocowana za pomocą pasków i rzepów do kierownicy, mostka i czasami do widelca. Przydatna do przechowywania np. jedzenia i podręcznych drobiazgów. Zmieści też bidon. Najczęściej zamykana ściągaczem co nie zabezpiecza przed deszczem. Jeden z producentów chwali się nawet specjalnymi otworami na dnie do odprowadzania nagromadzonej wody 😉 Można przymocować dwie takie torebki po każdej stronie mostka.

 

 

fot. Restrap

Dodatkowa torebka do kierownicy / Accessory bag / Handlebar accessory bag. 

Torebka montowana do torby na kierownicę. Najczęściej sposób montażu wymusza użycie obu toreb od tego samego producenta. Zamykana na zamek.

 

 

fot. Decathlon

Worki / Dry bag.

Oprócz firm bikepackingowych jest wiele producentów sprzedających wodoodporne worki, których możemy użyć, jeśli mamy już odpowiednią uprząż lub uchwyt. Warto porównać wymiary, pojemność i ceny.

 


Pozostałe artykuły bikepackingowego przewodnika: