Aktualnie na rynku dostępnych jest kilkaset modeli toreb bikepackingowych różnego typu, konstrukcji, z różnymi sposobem montażu. Trzon stanową trzy rodzaje toreb: seat bag, frame bag oraz handlebar bag ale dodatkowo znajdziemy wiele innych mocowanych do dziwnych miejsc w rowerze. Od ilości rozwiązań można się pogubić. Dlatego zebrałem w jednym miejscu te najczęściej spotykane wraz z opisem co, gdzie, jak i dlaczego. Bikepackingowy przewodnik – rodzaje toreb
Torba podsiodłowa
Seatpack / Seat bag / Saddle bag
Najbardziej rozpoznawalna torba bikepackingowa. Często jest wybierana przez kupujących jako pierwsza. Dzięki dużym rozmiarom (nawet do 17 litrów) pozwala na rezygnację ze standardowych tylnych sakw. Przy wyborze torby warto kierować się pojemnością, wodoodpornością oraz tym czy dany model/wielkość zmieści się nam pod siodełkiem (w mniejszych ramach i z nisko umieszczonym siodełkiem może to być problem). Często worki wyposażone są w linki do przytroczenia dodatkowego lekkiego bagażu. Wszystkie torby zamykane są przez rolowanie/zwijanie. Efekt bujania podczas jazdy na stojąco nie powinien występować w dobrych konstrukcjach. Torba bardzo dobrze sprawdza się w roli błotnika 😉
Sposób montażu
Konstrukcja

Konstrukcja dwuelementowa składająca się z uprzęży mocowanej do siodełka oraz worka (dry bag) wkładanego do uprzęży. Takie rozwiązania są najczęściej w pełni wodoodporne. Plusem jest to, że worek możemy bardzo szybko wyjąć z sakwy. Część producentów sprzedaje te dwa elementy osobno, co pozwala dobrać wielkość do swoich potrzeb.
Wentyl
Torba do ramy
Frame bag
Drugi filar zestawu bikepackingowego. Torba wykorzystuje wolną przestrzeń w przednim trójkącie ramy. Posiada zamki błyskawiczne, co najczęściej powoduje, że nie jest całkowicie wodoodporna. Trzeba dokładnie sprawdzić wymiary torby z wymiarami naszej ramy. Pojemność do 14 litrów.
Rozmiar
Specjalne
Torba na kierownicę
Handlebar bag
Ostatni trzeci element bikepackingowego tria. Zdecydowana większość to torby zamykane przez rolowanie. W połączeniu z odpowiednimi materiałami dają pełną wodoodporność. Jeśli szukamy torby do roweru z barankiem, to trzeba zwrócić uwagę na minimalną szerokość worka (dobrze jeśli zostawimy 2-3 cm przestrzeni do jazdy w dolnym chwycie). Wersje do rowerów MTB potrafią być bardzo długie i pojemne (do 20 litrów). Sprawdzić też trzeba średnicę worka, czyli to czy zmieści się nam pomiędzy kierownicą a kołem (wartość zmienna w rowerach MTB ;)). Niestety torba montowana na kierownicy może sprawiać problemy, jeśli chodzi o linki i pancerze. Warto zabezpieczyć pancerze przed obtarciami np. o wypukłe i ostre logo na główce ramy. Solidnie zamocowana torba nie powinna się bujać. Często worki wyposażone są w linki do przytroczenia dodatkowego lekkiego bagażu.
Montaż

Torba mocowana za pomocą pasków i rzepów. Najczęstsze rozwiązanie. Standardowo torba przyczepiana jest do kierownicy, ale także do mostka, ramy lub widelca. Uwagę trzeba zwrócić na to, w których miejscach umieszczone są paski i czy nie będą kolidować z elementami na kierownicy. Dobrym rozwiązaniem są regulowane paski.
Szerokość
Konstrukcja

Konstrukcja dwuelementowa składająca się z uprzęży mocowanej do kierownicy oraz worka (dry bag) wkładanego do uprzęży. Plusem jest to, że worek możemy bardzo szybko wyjąć z sakwy. Część producentów sprzedaje te dwa elementy osobno, dzięki czemu możemy dobrać wielkość worka do swoich potrzeb.

Torba jednoczęściowa. Wszystkie paski i zapięcia są zintegrowane z workiem.
Elementy
Torba montowana do widelca
Fork bag / Cargo
Pozwala przenieść cześć naszego ładunku na przód roweru i tym samym odciążyć tylne koło i poprawić jakość jazdy. Najczęściej możemy spotkać worki o pojemności do 5 litrów na stronę.
Dodatkowe torebki

Torebka na górną rurę ramy / Top tube bag / Fuel tank.
Popularna mała torebka zamykana na suwak. Montowana na paski i rzepy do ramy i mostka. W wersji bikepackingowej możemy liczyć na wodoodporne materiały i zabezpieczony suwak. Nic nie stoi na przeszkodzie aby zamocować ją także pomiędzy ramą a sztycą.

Torebka przy mostku / Stem bag.
Mocowana za pomocą pasków i rzepów do kierownicy, mostka i czasami do widelca. Przydatna do przechowywania np. jedzenia i podręcznych drobiazgów. Zmieści też bidon. Najczęściej zamykana ściągaczem co nie zabezpiecza przed deszczem. Jeden z producentów chwali się nawet specjalnymi otworami na dnie do odprowadzania nagromadzonej wody 😉 Można przymocować dwie takie torebki po każdej stronie mostka.
Pozostałe artykuły bikepackingowego przewodnika: